top of page

Kniha: Svlékni se, nelži a nebuď sráč


Jeden by neřekl, že mladé pískle, jako jsem já, zaujme kniha o chlápcích, co jsou o kus starší a navíc řeší krizi středního věku. Ale stalo se. Ono vlastně aby taky ne, když se k problému ti čtyři dotyční postavili tak nějak typicky legračně po chlapsku a přijali výzvy, které jim mohly na první pohled zničit život. Navíc je vše popsáno osvěžujícím stylem Patrika Hartla, který nejen že se vtipně směje, ale i vtipně píše.


Knihu Prvok, Šampón, Tečka a Karel mi podala mamka, když jsem ji poprosila o lehkou četbu do metra. Nechávala jsem u našich Metro 2034, aby si ho mohl táta přečíst (a pak mi ho zase zkritizovat, že Follet je lepší), a odjížděla jsem do Prahy s podivným prázdnem v kabele a s vidinou nudné dlouhé cesty ze Zličína. Normálně bych po knize Patrika Hartla asi nesáhla (protože intelektuálka, víte?), ale nakonec jsem si řekla, že proč ne, oddech je také potřeba.


Když jsem na Můstku zjistila, že se směju jako blbec a lidi divně koukají, došlo mi, že mamka zase jednou věděla, jakou knihu mi vrazit do ruky. Dílo Prvok, Šampón, Tečka a Karel opravdu není zátěží pro šedé buňky mozkové a nevěnuje se komplikovaným filozofickým tématům, zato umí rozpohybovat koutky úst, občas i bránici a hlavně - zvedá náladu, což jsem vlastně docela potřebovala. A tak jsem se smála v tramvaji, zoufale se snažíc držet sebe, batoh i knihu tak nějak pohromadě, v metru zapřená o madlo a v práci, když jsem houpala miminko v kočárku jednomu z hostů. Když jsem po dvou dnech přečteného Prvoka a spol odložila, věděla jsem, že chci být jednou taky tak neskutečně prdlá, odvážná, odhodlaná... Prostě tahle čtverka v nejlepších momentech.


A o co jde? Prvok, Šampón, Tečka a Karel jsou bývalí spolužáci, kteří se jednoho večera (po třídním srazu, který - přiznejme si - člověka vždycky sakra donutí bilancovat) rozhodnou, že je zmáhají všelijaké nepříjemné životní situace, krize středního věku a tatam je jejich spontánnost a úlety z mládí. Slovo dá slovo a sklenička skleničku a zrodí se nápad, že se další den budou muset svléknout, nějaký čas vydržet nazí, natočit se a nahrávku rozeslat kamarádům. Někdo začne a kamarádi po obdržení nahrávky navážou vlastní svlékací akcí. Pokud se vám to zdá už tak docela vošajslich, věřte, že může být hůř. Představte si, že jste bez práce, musíte uživit početnou rodinu, konečně se dostanete na pohovor do mateřské školky, kde zazáříte... a než se zvednete k odchodu z ředitelčiny kanceláře, přijde vám nahrávka od kamaráda. A sakra.

...Když Karel procházel nahý firemní chodbou k zasedačce, zaměstnanci byli totálně paralyzováni úžasem. Ajťáci na něj hleděli s otevřenou pusou, sekretářka vysypala sušenky, kterými cupitala občerstvit Priscillu, a slečny z propagačního dostaly takový šok, že to jejich mentální kapacita nebyla schopna zpracovat do obvyklého chichotání. Jen znehybněly a civěly na Karla, zatímco jeden z ajťáku výstižně vyjádřil svůj údiv tichým vydechnutím. "Ty krávo..." To ale ještě nebylo nic proti reakce Priscilly Lisy. Vzhledem k tomu, že Priscilla viděla obnažený penis naposledy v roce 1987, způsobil jí příchod nahého Karla do zasedačky totiž opravdu fatální šok...


Hartl čtenářům zprostředkovává veselé i chmurné chvíle ze života otce od rodiny, úspěšného podnikatele, vojáka z povolání i svůdného režiséra a ukazuje, že není komu co závidět. Prostě a jednoduše se všichni máme občas blbě, ať jsme sebehodnější či sebepracovitější, krize přicházejí. A také odcházejí! Důležitá je snaha se problému postavit, vyškrábat se z hlubin na povrch a taky - brát svůj život s humorem. Občas stojí za to překročit hranice své komfortní zóny a třeba se svléct (a stát se členem klubu NEsráčů, mrk, mrk) nebo zkusit celý den nelhat. Může se zdát, že vám to zničí celý život, ale může se ukázat, že toho naopak spoustu získáte. Klidně i něco, co by se normálně do vaší ulici vůbec nemělo šanci dostat.


Neříkám, že půjdu nahá přebíhat Staromák jako Patrik Hartl. Za tenhle nápad mu možná poděkuji až časem. Teď bych chtěla ale vzdát hold jeho stylu psaní, víceméně stručnému, rychle ubíhajícímu a hlavně dosti veselému. Jakoby "jen tak mimochodem" vylíčit vtipnou scénku umí málokdo. Takže tleskám!

Kniha: Prvok, Šampón, Tečka a Karel

Autor: Patrik Hartl

Vydal: Bourdon, 2012

Nedávno vyšlo:
Chci číst na téma:
Zatím žádné štítky
bottom of page