top of page

Kniha: Více než studená válka aneb Britové, Sověti a čarodějové


Jméno Ian Tregillis mi nic neříkalo, ale anotace k jeho knize Nejstudenější válka mi přišla tak neskutečně ujetá, že jsem se do tohoto fantasy díla se zvědavostí sobě vlastní pustila. A až do posledního písmenka jsem se nedokázala rozhodnout, jestli je ta kniha opravdu tak pitomá a šílená, nebo opravdu tak dobrá. Nevím to vlastně ani teď.


Ian Tregillis pro čtenáře přichystal celou fantasy Milweed trilogii (Bitter Seeds, The Coldest War a Necessary Evil), v níž představuje zvláštní kombinaci historie, politiky, činnosti tajných agentů a nadpřirozených bytostí. V češtině zatím vyšel první díl, tedy Hořká setba, druhý díl jménem Nejstudenější válka vyjde nyní začátkem června a právě do něj jsem se díky Neoluxoru mohla začíst dřív, než se kniha dostane na poličky v knihkupectví.


Přiznám se, že jsem první díl přeskočila a to mi zpočátku způsobovalo problém při čtení. Neznala jsem postavy, občas jsem byla zmatená, proč co kdo dělá a o čem se vlastně mluví. Ale to byl můj boj a musím uznat, že i na takové Tregillis aspoň trochu myslel a postupem času se při čtení vše vyjasnilo. Ale stejně zůstal takový divný pocit, že mi něco uniká...


Vyprávění je rozděleno na kapitolky uvedené datem a místem, kdy (60. léta) a kde se děj odehrává. Ze začátku se to hodí, neboť postavy knihy se nám do Londýna teprve sjíždějí a začátek je poměrně obšírný. Chvilku trvá, než se začne opravdu něco dít. Mash má problém s pitím, ženou a nemocným synkem, Will se otravuje na slavnostní večeři se svým bratrem, Gretel a její bratr Klaus dělají divné věci kdesi na Ukrajině...


Postupně zjistíme, že Gretel a Klaus nejsou úplně normální lidé, ale že je nacisté přetvořili na svou hlavní zbraň. Oběma vedou dráty přímo z lebky, a když je zapojí do speciálních baterií, získají ti dva neskutečnou sílu. Klaus se dokáže odhmotnit a třeba vyrvat člověku srdce z těla nebo projít zdí, Gretel je zase zcela nepřekonatelná jasnovidka, která si díky této schopnosti dění v celé knize přizpůsobila svým plánům. Taky se dozvíme, že za druhé světové války pomáhali Britům čarodějové a Eidoloni, božstvo, které si za každý svůj zásah vybralo daň v podobě smrti prostých civilistů. A nyní se nadpřirozené bytosti i lidé opět dali dohromady, aby si to Britové mohli se Sověty konečně vyřídit jednou pro vždy! Najednou má pohled na druhou světovou a studenou válku úplně jiné grády.


S tím, že je děj knihy tak trochu ujetý, bych se smířit dokázala, vlastně čím víc dění v knize gradovalo, tím víc mě to celé bavilo. Ale tedy po jazykové stránce to žádný koncert nebyl, kostrbatá čeština místy bolela a velice mě pobavila chyba, kterou v Argu bez zaváhání převzali z originálu (Musela jsem si to dohledat, opravdu mě to dostalo. Nebo nechápu ten skrytý vtip?). < "Pass mal seinetwegen auf, er glaubt das er Gretel versteht."

Ohledně toho buď na pozoru. Myslí si, že Gretel rozumí.

Jak už Klaus tušil, Marshova němčina byla bezchybná. >

Kdyby byla Marshova němčina skutečně bezchybná, tak by věděl, že "že" se řekne dass, ne das. Ale to je takový fórek pro nás jazykové rýpaly (kteří jsme pak schopní ve vlastním textu udělat ještě horší chyby, žeano).


Celkem vzato ta kniha myslím za přečtení stojí. Taková detektivka švihlá fantasy (nebo fantasy okořeněné detektivkou?), která postupně nabývá na síle, dramatičnosti a přitažlivosti. Hodnocení na Goodreads je sice velmi, velmi dobré, ale já jsem na 5 hvězdiček určitě spokojená nebyla. Možná to bylo i tou podivnou češtinou, která se místy špatně četla, nedokázala jsem se do příběhu tak ponořit. Proto chci zkusit dohledat první díl v angličtině - zaprvé by mě zajímalo, jestli se kniha bude číst lépe, zadruhé potřebuju vědět, jak to tedy vlastně všechno začalo.


Za recenzní výtisk děkuji Neoluxoru.

Kniha: Nejstudenější válka Autor: Ian Tregillis

Vydal: Argo, 2016

Nedávno vyšlo:
Chci číst na téma:
Zatím žádné štítky
bottom of page